5 tips om je nachtrust te ondersteunen

Ayurveda kan je helpen om lekker te slapen

Een goede nachtrust is onmisbaar voor je gezondheid. Wist je dat je met ayurveda ook kunt werken aan je nachtrust? Pranayur zet hieronder 5 tips op een rij.

1. Een dagelijkse routine

We hebben het al meerdere keren gehad over het belang van een dagelijks ritme waar je lichaam aan gewend is. Een goede routine heeft ook een gunstige invloed op je slaapfunctie. Ga daarom altijd op een vast tijdstip naar bed. Sta in de ochtend ook op een vast tijdstip weer op. Hoe laat je precies naar bed gaat en opstaat is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, en wat voor jouw lichaam en dosha werkt. Toch raden we wel altijd aan om je te richten op minimaal 7 uur ononderbroken nachtrust.

2. Voorbereidingen voor het slapen

Er zijn een aantal voorbereidingen die je voor het slapen gaan kunt treffen. Deze voorbereidingen implementeer je in je avondroutine zodat ze langzamerhand automatische gewoonten worden. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van een warme drank voor het slapen gaan, zoals een glas warme melk met honing en/of kurkuma. Een klein poosje mediteren in de avond kan ook een fijne manier zijn om je lichaam voor te bereiden op de aankomende nachtrust.

3. Je houding tijdens het slapen

Je lighouding tijdens het slapen is erg belangrijk. Zo kan slapen op je buik of op je rug negatieve effecten hebben. Om ervoor te zorgen dat je hart vrij is in haar bewegingen, raden we je aan om op je linkerzij te slapen. Daarnaast is het positief om met je kruin richting het oosten slapen. Dit idee wordt uitgelegd in de traditionele ‘vastu’ leer, oftewel de Indiase ‘feng shui’.

4. Slaap en de 3 dosha’s

Hoe je over het algemeen slaapt heeft veel te maken met je constitutie (dosha). Het kan daarom nuttig zijn om meer te leren over het effect van de dosha’s op de kwaliteit van jouw slaap.

  • Vata: een verhoogde vata kan leiden tot moeite om in slaap te komen. Deze dosha komt het beste tot rust met een massage van de voetzolen en het hoofd met een ayurvedische olie.
  • Pitta: een overmaat van pitta dosha kan ervoor zorgen dat je midden in de nacht wakker wordt omdat de geest te actief en te geprikkeld is. Een glas warme melk met een theelepel biologische ghee voor het slapen helpt deze dosha tot rust te komen.
  • Kapha: kapha constituties hebben zelden moeite met slapen, maar hebben eerder te maken met te veel slaap en moeilijk wakker worden. Voor deze personen wordt het gebruik van warme en stimulerende kruiden in gerechten aangeraden om de overmaat aan kapha te verminderen.

5. Aromatherapie

Onze laatste tip voor een fijne overgang tussen je dagelijkse bezigheden en het slapen gaan is aromatherapie. Met aromatherapie verwen je je zintuigen met subtiele geuren. Fruitige of juist kruidige melanges, waar gaat jouw voorkeur naar uit? Aromatherapie kun je thuis eenvoudig doen met een aroma-verdamper of met wierook.

Nog even winkelen op Pranayur

Alle producten die je nodig hebt voor een goede nachtrust bestel je eenvoudig bij Pranayur! Doe je dat vóór 12 uur, dan is je bestelling de volgende dag zelfs al binnen! Bovendien worden bestellingen boven de €20,- gratis thuisbezorgd.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.