5 tips voor een goede nachtrust

5 tips voor een goede nachtrust

Ongestoord slapen met ayurveda

Er zijn ontzettend veel mensen die kampen met een slechte nachtrust. Ze hebben moeite met in slaap vallen, worden midden in de nacht wakker of hebben onrustige dromen en zelfs nachtmerries. Een goede nachtrust is onmisbaar voor een goede gezondheid, maar het lijkt alsof een goede nacht slaap simpelweg onmogelijk is in sommige gevallen. Voor de mensen die hier last van hebben, zet Pranayur 5 tips op een rij voor een goede nachtrust.

1. Een dagelijkse routine

We hebben het al meerdere keren gehad over het belang van een dagelijks ritme waar je lichaam aan gewend is. Ook voor een goede nachtrust is routine onmisbaar. Ga daarom altijd op een vast tijdstip naar bed. Sta in de ochtend ook op een vast tijdstip weer op. Hoe laat je precies naar bed gaat en opstaat is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, en wat voor jouw lichaam en dosha werkt. Toch raden we wel altijd aan om je te richten op minimaal 7 uur ongestoorde nachtrust.

2. Voorbereidingen voor het slapen

Er zijn een aantal voorbereidingen die je voor het slapen kunt treffen. Deze voorbereidingen implementeer je in je avondroutine. Wanneer je erg veel moeite hebt met in slaap vallen, raden we je aan om voor het slapen gaan een glas warme melk met een teentje knoflook te drinken. Dit is namelijk tamasische voeding die een diepe slaap tot stand kan brengen.

3. Je houding tijdens het slapen

Je houding tijdens het slapen is heel belangrijk. Zo kan slapen op je buik of op je rug ziektes veroorzaken. Om ervoor te zorgen dat je hart vrij is in haar bewegingen, raden we je aan om op je rechterzij te slapen. Volgens de ayurveda is er ook een bepaalde richting (vastu, ofwel de Indiase feng shui) die je aan kunt houden. Dit doe je door met je kruin richting het oosten te slapen.

4. Slaapproblemen voor de dosha’s

Er zijn een aantal veel voorkomende slaapproblemen. Over het algemeen heeft elke dosha last van verschillende problemen. De meest voorkomende slaapproblemen, en de best werkende oplossingen zijn:

  • Vata: moeite om in slaap te komen, onrust, beweeglijkheid en zelfs angst om te slapen. Deze dosha komt het beste tot rust met een massage van de voetzolen en het hoofd met ayurvedische olie.
  • Pitta: midden in de nacht wakker worden omdat de geest te actief en te geprikkeld is. Een glas warme melk met een theelepel biologische ghee voor het slapen helpt deze dosha tot rust te komen.
  • Kapha: kapha types hebben zelden moeite met slapen, maar hebben eerder te maken met te veel slaap en moeilijk wakker worden. Het verwerken van stimulerende kruiden zoals vacha en pippali in gerechten helpt het verminderen van te hoge kapha.

5. Aromatherapie voor rustige dromen

Kun je wel goed in slaap komen, en een nacht doorslapen, maar kamp je juist met nachtmerries of onrustige dromen? Ook dan biedt de ayurveda een oplossing. We raden je dan aan om een aroma-verdamper aan te schaffen, en door middel van aromatherapie rustige dromen te stimuleren. Vooral fruitige melanges werken zeer ontspannend, en zorgen voor kalme dromen zodat je ook daadwerkelijk uitgerust wakker wordt.

Goede nachtrust met producten van Pranayur

Alle producten die je nodig hebt om een goede nachtrust te stimuleren, bestel je eenvoudig bij Pranayur! Doe je dat voor 12 uur, dan is je bestelling de volgende dag zelfs al binnen! Bovendien worden bestellingen boven de €20,- gratis thuisbezorgd. Pranayur helpt je dus met het stimuleren van een goede, ayurvedische nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *