Ayurvedische tips voor een fijne nachtrust

Een goede nachtrust is essentieel voor onze mentale en fysieke gezondheid. Stiekem weten we dat allemaal eigenlijk wel, maar toch komt het (vaker dan we misschien willen toegeven!) voor dat we inleveren op onze slaap. 

Je gaat te laat slapen of je kunt maar niet in slaap vallen. Of misschien val je wel goed in slaap, maar word je midden in de nacht wakker en kun je daarna niet meer goed in slaap vallen. Wat het ook is, het zorgt ervoor dat je niet genoeg uitrust. 

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een verstoorde nachtrust. Volgens de Ayurvedische leer heeft een ontregeld slaappatroon over het algemeen te maken met vata of pitta dosha (constitutie). Wanneer vata en/of pitta dosha vlak voor of tijdens het slapen actief zijn, is de nachtrust niet optimaal. 

Daarom hebben wij een aantal algemene tips op een rijtje gezet voor het herstellen van jouw interne balans. 

1. Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op en ga op hetzelfde tijdstip weer slapen, ook in het weekend

Hou je van uitslapen in het weekend? Dat snappen we heel goed, maar jouw biologische klok wordt er jammer genoeg niet blij van! Ons lichaam is namelijk juist gebaat bij ritme en regelmaat. Dezelfde tijden opstaan en slapen zorgt ervoor dat je lichaam leert om alle processen op de juiste momenten te reguleren. Daarom adviseren wij om een tijdstip uit te kiezen waarop je dagelijks opstaat en gaat slapen. 

2. Volg dagelijks een vaste routine; werk bijvoorbeeld aan een ochtendroutine en een avondroutine voor jezelf

Naast vaste slaaptijden kan een dagelijkse routine (in ieder geval voor de ochtend en avond) ook bijdragen aan een betere nachtrust. Met een routine leer je jezelf om geleidelijk je dag te beginnen en je dag weer af te sluiten. Je lichaam begrijpt zo beter dat het tijd is om de dag actief te starten of juist te gaan rusten.

3. Een warm bad voor het slapen gaan kan helpen om je lichaam en geest tot rust te brengen

Warm water helpt onze spieren en lichaam te ontspannen. En een warm bad is een heerlijk verwen-moment voor jezelf waarbij je even helemaal niets anders hoeft te doen en nergens anders hoeft te zijn. Doe jouw favoriete geurolie in de aroma-diffuser, schenk je favoriete drankje in en pak er een tijdschriftje of goed boek bij. Zo maak je er helemaal jouw rustmomentje van! 

4. Drink een kopje kruidenthee of warme melk met kurkuma voor het slapen gaan ️

Voeg meer Ayurveda toe aan jouw avondroutine met een kopje kruidenthee of warme melk met kurkuma voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld met onze Kapha kruidenthee van AyurWellness of met onze Golden Milk mix voor een overheerlijke kurkuma latté! 

5. Masseer je hoofd en voetzolen voor het slapen gaan in met (warme) kruidenolie

Sluit jouw avondroutine af met een korte massage voor het slapen. Het liefst gebruik je hiervoor een licht verwarmde Ayurvedische kruidenolie, zoals onze Vata massage oil van AyurWellness voor een voetmassage en de Neem Supreme Haarolie voor een hoofdmassage. Dat is nog eens een fijne manier om je dag af te sluiten! 

Alvast welterusten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.