De beste yoga oefeningen ter ontspanning

Pranayur’s favoriete yoga oefeningen ter ontspanning

Wij van Pranayur zijn gek op yoga! Met yoga kun je namelijk je lichaam én je geest tot rust brengen. In onze moderne samenleving wordt er steeds meer van ons gevraagd en dat brengt de nodige stress met zich mee. Doordat je met yoga focust op je ademhaling en je een balans zoekt tussen inspanning en ontspanning in je lichaam, is het de perfecte manier om evenwichtig te blijven in stressvolle situaties. Wij zetten onze favoriete yoga oefeningen ter ontspanning voor je op een rij!

Oefening 1: De kindhouding

De kindhouding is een heerlijk ontspannende yoga houding. Ga op handen en knieën zitten, leg je armen naast je lichaam op de grond met je handpalmen naar boven. Ontspan je schouders en zak zo diep mogelijk in de houding. Houdt deze houding maximaal drie minuten vast en focus op je ademhaling.

Oefening 2: De lotushouding

De lotushouding wordt ook wel ‘padmasana’ genoemd. Om deze oefening uit te voeren ga je in kleermakerszit op de grond zitten met je bekken enigszins gekanteld. Je voetzolen probeer je zoveel mogelijk naar boven te richten, maar let op dat je niets forceert! Adem diep in en uit terwijl je rechtop in deze ontspannende yoga houding zit.

Oefening 3: De gebroken kaars

Deze oefening noemt men ook wel ‘viparita karani’. Liggend op je rug strek je je benen omhoog en laat je ze rusten tegen een muur. Zorg dat je schouderbladen stevig op de grond blijven en strek je nek zodat deze ontspant. Je armen leg je losjes naast je hoofd. Blijf vijf tot tien minuten in de houding liggen. Je komt het best uit deze houding door je knieën te buigen en je op je rechter zij te rollen.

Oefening 4: De savasana

Deze houding wordt vaak gebruikt ter eindontspanning na een yogasessie. Ga op je rug liggen, draai je voeten naar buiten en je handpalmen omhoog. Laat je ademhaling langzaam lager en dieper worden en ontspan één voor één al je spieren. Blijf telkens met je aandacht bij het lichaamsdeel dat je probeert te ontspannen, wanneer je merkt dat je afgeleid raakt, focus je weer op je ademhaling. Na deze yoga oefening ter ontspanning ben jij weer helemaal zen!

Yoga helpt tot rust te komen

Van zowel mindfulness als sport is bekend dat het goed werkt voor je rust. In yoga worden deze twee onderdelen gecombineerd tot één fijne ontspannende activiteit. Let op dat je niet te lang of te veel sport en vraag niet teveel van jezelf tijdens de yoga, dan werken de oefeningen het best. Wil jij ook graag yoga gaan inzetten ter ontspanning? Bekijk dan in de Pranayur webshop ons grote aanbod aan yoga artikelen!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.