Een korte meditatiehandleiding voor beginners 

Het dagelijkse leven kan soms hectisch en stressvol aanvoelen. Het is daarom ook helemaal niet zo verwonderlijk dat velen van ons op zoek zijn naar innerlijke rust en welzijn. Gelukkig kun je met behulp van meditatie jouw eigen oase van kalmte vinden tussen alle chaos. 

Wat is meditatie? 

Meditatie is een eeuwenoude discipline waarbij men streeft naar het bereiken van een diepe staat van ontspanning, helderheid en bewustzijn. Het helpt om de constante stroom van gedachten te vertragen en een diepere verbinding met jezelf en de wereld om je heen te ervaren. Zo bevorder je innerlijke vrede, emotionele balans en zelfkennis. 

Voordelen van meditatie

  • Fysiek. Een moment van stilte en diepe ademhaling kan wonderen doen voor het lichaam. Je lichaam krijgt dan namelijk de ruimte om spanning los te laten en even niets te hoeven ‘doen’. Regelmatig mediteren kan ook bijdragen aan de kwaliteit van je slaap, je vermogen om stress te reguleren en zodoende je algehele weerstand. 
  • Mentaal. Herken je dat? Dat je geest zich soms net een vlinder gedraagt die van gedachte naar gedachte fladdert! Meditatie kan je dan helpen om deze innerlijke stroom van gedachten tot rust te brengen door je te richten op het hier en nu. Het is een manier om jezelf gewoon even te laten ‘zijn’, zonder oordeel of verwachtingen. Bovendien kan meditatie ook helpen om beter te concentreren. Je geest wordt langzamerhand namelijk helderder, scherper en veerkrachtiger. Op den duur brengt mediteren je daardoor ook meer emotionele evenwicht.
  • Spiritueel. Door stil te zijn en je aandacht naar binnen te richten, ontdek je nieuwe lagen van je bewustzijn. Naarmate je steeds meer in contact komt met jezelf, merk je misschien ook wel dat je meer compassie en liefde voor anderen ervaart. Je wordt je bewust van de onderlinge verbondenheid van alles en voelt uiteindelijk een diepere verbinding met het hogere zelf. 

Tips voor het mediteren

  1. Creëer een rustige en comfortabele meditatieplek voor jezelf. Kies eerst een plekje in huis waar jij je op je gemak voelt en waar je zonder afleiding kan mediteren. Deze ruimte kun je vervolgens inrichten met rustige verlichting, mooie kussens (eventueel ook een meditatiekussen) en andere benodigdheden voor tijdens de meditatie (misschien ook een dekentje?). 
  2. Stel een doel waarmee je vaststelt hoevaak en hoelang je van plan bent te mediteren. Begin met kleine stappen en bouw het geleidelijk op naar jouw gewenste uitkomst. Het is belangrijk om een realistisch doel te hebben dat past bij je dagelijkse leven. Je hoeft niet meteen een uur te kunnen mediteren, met een paar minuten per dag kom je al een heel eind! 
  3. Kies een vast tijdstip waarop je mediteert. Zo maak je er een gewoonte van. Misschien wil je jouw dag rustig beginnen met een korte meditatie of juist in de avond ontspannen voor het slapengaan. Je kunt ook verschillende routines proberen om te ontdekken wat het beste werkt voor jou.
  4. Let op je meditatiehouding en ademhaling tijdens het mediteren. Ga zitten met een rechte rug, ontspannen schouders en een zachte glimlach op je gezicht. Sluit je ogen of focus op een punt voor je. Richt je aandacht op je ademhaling, observeer zonder oordeel de in- en uitademing. Adem diep in door je neus, houd een moment vast, en adem rustig uit door je mond. Laat je ademhaling een kalmerend ritme vinden en wees je bewust van het gevoel van elke ademhaling die je lichaam vult.
  5. Gedachten en afleidingen zijn (vooral in het begin) een natuurlijk onderdeel van meditatie. Probeer ze te laten komen en gaan zonder erover te peinzen. Breng je aandacht steeds weer terug naar je ademhaling. Wees geduldig met jezelf en accepteer dat de geest soms afdwaalt. Na verloop van tijd zul je merken dat het makkelijker wordt om je te concentreren op de meditatie. 
  6. Maak gebruik van geleide meditaties of meditatie-apps als je het moeilijk vindt om zonder begeleiding te mediteren. 

Meditatie als levensstijl

Meditatie beperkt zich niet alleen tot de momenten waarop je op jouw meditatiekussentje zit. Je kunt het ook zien als een manier om bewuster te leven. Zo kun je gedurende de dag oefenen om beter aanwezig zijn in het moment. Tijdens een wandeling, bij het afwassen of wanneer je een kopje thee drinkt. Het kan altijd en overal. Daarnaast kun je proberen om gedurende de dag korte momenten van stilte te creëren. Dit zijn momenten waarin je bewust pauzeert, je ogen even sluit en diep ademhaalt – bijvoorbeeld voordat je aan een nieuwe taak begint of voor een maaltijd. 

Begin met kleine stappen, wees geduldig met jezelf en geniet vooral van het proces. Dus ga ervoor zitten, laat de wereld om je heen vervagen en verken de stilte en sereniteit die meditatie met zich meebrengt. 

Sluit je ogen, adem diep in… en weer uit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *