Een ochtendroutine ontwikkelen met ayurveda

Een ochtend routine ontwikkelen met ayurveda

Ritme en regelmaat staan centraal

Je bent ongetwijfeld bekend met het feit dat ritme en regelmaat binnen de ayurveda centraal staan. Het is dan geen verrassing dat ochtenden, en ochtendroutines, een belangrijke rol spelen binnen de ayurveda. Hoe we in de ochtend beginnen heeft namelijk een grote impact op hoe de rest van de dag verloopt. Helaas is er geen vaste ochtendroutine die voor iedereen werkt. Wat bij jou past, is dus even passen en meten. Wel zijn er een aantal (ayurvedische) tips voor een goede ochtendroutine.

Zorg voor voldoende slaap

De eerste tip die we je mee willen geven is om ervoor te zorgen dat je een goede nachtrust krijgt, en ook genoeg uren slaapt. Wanneer je niet genoeg slaapt, kun je je namelijk weinig energie hebben gedurende de dag, en je chagrijnig voelen. Echter vinden mensen met een hoge vata of pitta het vaak moeilijk om in slaap te komen. Aromatherapie kan je dan helpen. Een fruitige melange helpt met een goede nachtrust, en zorgt voor een diepe slaap met rustige dromen.

Sta elke dag op dezelfde tijd op

Een goede ochtendroutine vindt elke ochtend op ongeveer dezelfde tijdstippen plaats. Sta daarom elke ochtend even vroeg op. Hoe laat? Dat hangt af van je dosha. Een kapha voelt zich bijvoorbeeld het beste tussen 6 en 10 uur ‘s ochtends. Het is dus verstandig om om 6 uur op te staan wanneer de kapha dosha in jouw lichaam de overhand heeft. Wordt je regelmatig om 3 of 4 uur ‘s ochtends wakker? Als vata is dat helemaal niet vreemd. Tussen 2 en 6 uur ‘s ochtends is het namelijk de ‘vata tijd’. Natuurlijk betekent dit niet dat je midden in de nacht om 2 uur op hoeft te staan, maar het is wel verstandig om rekening te houden met het feit dat je je als vata in de ochtend waarschijnlijk actiever voelt.

Je tong schrapen

Natuurlijk poets je elke ochtend je tanden, maar bij een ayurvedische ochtendroutine hoort ook zeker het schrapen van je tong met een speciale tongschraper. In de nacht verzamelen bacteriën zich namelijk op je tong, maar met een tongschraper verwijder je ze eenvoudig. Het zorgt bovendien voor een frisse adem. Maak dit dan ook onderdeel van je routine.

Eenvoudige yogaoefeningen

Om je lichaam wakker te maken, is het verstandig om een paar simpele yogaoefeningen aan je ochtend routine toe te voegen. Op Youtube zijn genoeg video’s te vinden van makkelijke yogaoefeningen voor beginners. Deze zijn perfect om in de ochtend te doen. Na verloop van tijd leer je je lichaam wat beter kennen, en kun je in plaats van de video’s te volgen, je eigen oefeningen doen waarbij jij je het beste voelt.

Begin elke ochtend goed

Ga ook aan de slag met onze tips, en ontwikkel je eigen ochtendroutine. Voor je het weet heb je het ritme te pakken, en begin je elke ochtend fris en fruitig. Wil je ook je routine voor de avonden vinden? Lees dan ons blog over het ontwikkelen van je avondroutine. Wanneer je bepaalde producten nodig hebt, zoals de juiste geuren voor aromatherapie om in slaap te vallen, of materialen voor yoga, dan neem je een kijkje in de webshop van Pranayur. Hier bestel je eenvoudig al je natuurlijke benodigdheden voor ayurveda!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.