Enkele Ayurveda tips voor na de bevalling

Na al die maanden dat je je kindje in je baarmoeder bij je gedragen hebt, is het eindelijk zo ver. Je mag je kindje echt leren kennen in de buitenwereld. Het is een bijzondere, mooie periode, maar ook een zware periode. Je lichaam moet namelijk herstellen na de bevalling. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop Ayurveda je tijdens deze periode kan helpen. Pranayur vertelt er meer over.

Breng je lichaam weer in balans

Binnen de Ayurveda staat de balans tussen de drie dosha’s, de pitta, vata en kapha, centraal. Na de bevalling moet je deze dosha’s weer in balans krijgen. Na de bevalling is de vata dosha overheersend. Dat geldt voor elke nieuwe moeder, ongeacht welk dosha type je bent. Vata is de dosha van ruimte en wind. De verhoogde vata kan zorgen voor onrust, kou, lichtheid en droogte. Maak gebruik van zware dekens, een warme kruik voor op je buik en je onderrug en veel olie om de vata weer in balans te brengen.

Daarnaast kun je kijken naar de volgende Ayurvedische tips voor voeding tijdens de kraamtijd:

  • Kies voor romige voeding zoals volle melk of amandelmelk
  • Leg de nadruk op natuurlijk zoete voeding als dadels, basmatirijst en haver
  • Eet en drink warm voedsel en warme dranken
  • Vermijd rauw eten
  • Drink geen dranken met cafeïne

Tijdens je kraamtijd is warme soep aan te raden, ook als je in de zomer bevallen bent. Kies voor voedzame soepen die gemaakt zijn van groentes die uit de grond komen, zoals pompoen, wortelen en bieten. Linzensoep veroorzaakt winderigheid en constipatie, dus die is niet aan te raden. Het is ontzettend belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. Het zorgt ervoor dat je gehydrateerd blijft, ondersteunt de borstvoeding en ondersteunt het herstel.

Tips voor na je bevalling

Verder willen we je nog een aantal Ayurvedische tips meegeven voor na je bevalling:

  • Om het herstel te bevorderen is het belangrijk om genoeg rust te nemen. Ook wanneer het je niet lukt om te slapen, is het belangrijk om uit te rusten door lekker in bed te gaan liggen en de lichten te dimmen.
  • Maak van je slaapkamer een veilige plek voor jou en je kindje. Dit is jouw ruimte, waar je kunt ontspannen en rusten. Laat regelmatig door je partner of kraamhulp de lakens wassen, zet verse bloemen neer en draag comfortabele, frisse kleding.
  • Vaak willen vrouwen zo snel mogelijk hun ‘oude lichaam’ terugkrijgen, en beginnen met sporten om gewicht te verliezen. Wacht hiermee, en geef je lichaam de tijd om te herstellen.
  • Na een bevalling is het belangrijk om je lichaam goed warm te houden. De overhand van de vata dosha zorgt namelijk voor kou. Kruip daarom lekker onder de dekens, en draag warme kleding.
  • Een Ayurvedische massage heeft heel veel positieve effecten op je lichaam. Je kunt jezelf een dagelijkse massage geven, maar je kunt het ook door een Ayurvedische therapeut laten doen. Wanneer je kindje 3 weken oud is, kun je ook beginnen met het geven van een babymassage. Dat is onder andere een goede manier om een band met je kindje te creëren, en het heeft nog meer voordelen.

Bestel alles wat je nodig hebt online

Er zijn dus flink wat manieren waarop Ayurveda je kan ondersteunen na je bevalling. Alles wat je nodig hebt, bestel je eenvoudig in de webshop van Pranayur. Doe je dit voor 12 uur ‘s middags, dan heb je je bestelling de volgende dag al in huis. Als je bestelling boven de €20,- is, wordt hij bovendien gratis thuisbezorgd. Wij wensen je heel veel geluk met je kleintje!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.