Herfst – het seizoen om jezelf te voeden en verwarmen

Ieder jaar op 1 september begint bij ons op het Noordelijk halfrond de meteorologische herfst. Volgens de Astronomie begint de herfst nog wat later; namelijk op 21 september. Hoe dan ook; we staan op het punt de zomerse stranden in te wisselen voor prachtig gekleurde bossen. Vanuit Ayurvedisch oogpunt gaat daarmee Vata omhoog. En als we daar geen rekening mee houden, kan dat behoorlijk invloed hebben op ons welbevinden. Wil je de herfst optimaal doorkomen, dan is het verstandig om met een aantal dingen rekening te houden.

Vata

elementen vata-dosha: lucht en ether

Vata is opgebouwd uit de elementen Lucht en Ether

Eerst even terug naar het begin: de Vata-dosha is opgebouwd uit de elementen Ether en Lucht en heeft de volgende eigenschappen:

  • Droog
  • Koud
  • Licht
  • Ruw
  • Snel
  • Bewegelijk
  • Afbrekend

Voor ieder mens geldt dat bovenstaande eigenschappen Vata verhogen en de tegenovergestelde eigenschappen de Dosha weer in balans kunnen brengen. Daarbij geldt dat ieder mens de Vata-Dosha in meer of mindere mate in zich heeft, maar dat Vata-types van nature meer Ether en Lucht in hun systeem hebben.

Herfst en Vata-onbalans

Volgens de Ayurveda neemt in de herfst en vroege winter Vata toe. Het wordt immers kouder buiten en de blaadjes vallen van de bomen. Onder andere de eigenschappen koud en afbrekend zie je dus terug, wat Vata doet toenemen. Dit heeft als gevolg dat Vata dit seizoen sneller uit balans raakt. Oorzaak hiervan is dat het element Lucht in de herfst toeneemt. Dit element is bewegelijk en bij een teveel kunnen deze en andere typische Vata-klachten ontstaan.

herfst meditatie

Richtlijnen voor de herfst

Het maakt niet uit wat jouw constitutie is, in de herfst lopen we allemaal meer risico op een Vata-onbalans. Natuurlijk ben je er als Vata-persoon extra gevoelig voor, maar voor iedereen geldt dat het verstandig is om een Vata-verlagend dieet te volgen.

7 tips om Vata in balans te houden

  1. Rust, Reinheid en Regelmaat: probeer een vast dagelijks ritme voor jezelf te creëren en bouw regelmatig rustmomenten in. Bijvoorbeeld met een grote mok (Vata) thee. Vermijd daarbij dat je wordt blootgesteld aan teveel prikkels.
  2. Masseer jezelf met warme (sesam)olie, of láát je masseren.
  3. Trakteer jezelf eens op een Turks stoombad. De warme en vochtige omgeving is heerlijk voor Vata.
  4. Bescherm jezelf goed tegen de kou; kleed je warm aan.
  5. Wat voeding betreft, kun je je het beste richten op de smaken zoet, zuur en zout. Deze smaken zijn opbouwend en dus goed voor Vata.
  6. Eet bovendien zoveel mogelijk warm voedsel, en probeer koud en rauw voedsel zoveel mogelijk te vermijden. (Dus ook salades!)
    Maak gebruik van verwarmende kruiden/specerijen en eet regelmatig een zelfgemaakte soep.
  7. Voeg extra ghee of olie toe aan je maaltijden.

Let er bij bovenstaande tips wel op dat je niet de andere Dosha’s uit balans brengt; pas de tips in zoverre toe dat ze bij jouw constitutie passen.

heerlijke herfst door ayurveda - 7 tips om in balans te blijven

Eén reactie

  1. Pingback:Een smakelijke herfst met deze vata-verlagende herfstrecepten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.