Je immuunsysteem een boost geven: zo doe je dat!

Je immuunsysteem een boost geven: zo doe je dat!

Versterk je immuunsysteem

Ook in de lente is het ontzettend belangrijk om je immuunsysteem sterk te houden, vooral nu in tijden van corona. Binnen de ayurveda zijn er verschillende technieken om je immuunsysteem een boost te geven. Dit is allemaal gebaseerd op de theorie van de agni: je innerlijk vuur. Pranayur geeft een aantal handige tips om je immuunsysteem te versterken.

Agni: je innerlijk vuur

De basis van het immuunsysteem binnen de ayurveda is dus de agni. Dit is het vuur dat zich in elke mens bevindt. De agni wordt ook wel het spijsverteringsvuur genoemd en is dan ook, vanzelfsprekend, verantwoordelijk voor een goede spijsvertering. Maar ook de vitaliteit en een goede gezondheid is gerelateerd aan het levensvuur. Wanneer het ontregeld is, is dit vaak het begin van ziekte. De kunst is dus om de agni in balans te houden. Dat doe je met onze tips.

Volg een ritme

Ritme en regelmaat staat centraal binnen de ayurveda. Het heeft dan ook een groot effect op de agni, en dus je immuunsysteem. Zorg ervoor dat je op vaste tijden opstaat en naar bed gaat. Ook raden we je aan om op vaste tijden te eten. Dit vormt een goede basis voor een dagelijks ritme.

Kies voor kruiden en specerijen

Over eten gesproken, kies wat vaker voor het gebruik van kruiden en specerijen in je recepten. Voedsel met een zure smaak, zoals yoghurt, citroenen en kombucha, hebben vaak een negatief effect op de agni. Het zuur is niet goed voor je levensvuur en je spijsvertering. Gebruik juist wat vaker ingrediënten als gember, kaneel en peper. Ook pittig voedsel heeft vaak een positief effect op de agni, wat je immuunsysteem verbeterd.

Blijf gehydrateerd

Net als goed eten is ook voldoende drinken zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je je lichaam genoeg hydrateert. (Kraan)water is altijd een goede optie, maar het is verstandiger om het water op te warmen en er thee van te maken. Bij Pranayur kun je verschillende thee variaties bestellen die elk weer geschikt zijn voor een andere dosha.

Rust en meditatie

Stress heeft een zeer grote impact op je immuunsysteem. Rust en meditatie zijn dan ook zeer belangrijk voor je levensvuur. Er zijn verschillende manieren om tot rust te komen en te mediteren, en iedereen heeft weer een voorkeur voor een andere methode. Zo zijn er mensen die het prettig vinden om te zitten en te mediteren, terwijl anderen juist kiezen voor een fijne wandeling in de natuur. Weer iemand anders beoefent het liefst yoga om tot rust te komen. Welke methode ook bij je past, wij raden het zeker aan om meditatie toe te voegen aan je dagelijks ritme, en zo je immuunsysteem een boost te geven.

Pranayur helpt je immuunsysteem te versterken

Zoals je ziet zijn er veel manieren om je agni, en daarmee ook je immuunsysteem, te versterken en te beschermen. Alles wat je hiervoor nodig hebt, vind je gewoon in de webshop van Pranayur. Kies ook voor onze producten met natuurlijke ingrediënten om je immuunsysteem die boost te geven die het verdient.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *