Ondersteun je nachtrust met Ayurveda

Najaarsbuien, hagel, wind, stress, een snurker… allemaal factoren die een invloed op onze slaapfunctie kunnen hebben. In dit artikel lees je onze tips om de nachtrust te ondersteunen!

Waarom is een goede nachtrust nodig?

Wat is slaap en waarom slapen we eigenlijk? Hoewel de afgelopen decennia de kennis over slaap enorm is toegenomen, is nog steeds niet duidelijk waarom we ongeveer een derde van ons leven slapend doorbrengen.

tips tegen slaapproblemen

Rust voor lichaam en geest

Slaap wordt omschreven als ‘een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen’. In onze slaap ontspannen veel van onze spieren zich en vertragen hartslag en ademhaling. Doordat onze hersenen tijdens het slapen alle prikkels van buitenaf blokkeren, wordt ons bewustzijn verlaagd, waardoor we afgesloten raken van de buitenwereld. Toch blijft ons lichaam actief tijdens de slaap; de hartspier stopt niet met kloppen en ook de droomslaap kost ons lichaam energie.

Positieve effecten goede nachtrust

Een gezonde nachtrust heeft een positieve invloed op ons geheugen, ons concentratievermogen, onze reactiesnelheid en ons gevoel voor tijd en ruimte. Laten we ook de positieve invloed op onze emotionele en fysieke gesteldheid niet vergeten.

Enkele tips!

1. Beperk uitslapen
Slaap zoveel als nodig is om je fit te voelen. Door uitslapen te beperken wordt de kwaliteit van je slaap verbeterd. Door elke dag ongeveer even laat op te staan, bouwt zich een regelmatig waak-slaapritme op, wat de nachtrust bevordert en slaapproblemen tegengaat.

2. Lichaamsbeweging
Een dagelijks portie lichaamsbeweging in de ochtend of middag verbetert de slaap. Let wel: het is voor je slaap beter om ’s avonds niet meer sporten.

uitgerust wakker worden

3. Voldoende ventilatie
De ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen de 12 en 18 graden. De precieze temperatuur is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. In ieder geval kan een te warme of te koude slaapkamer minder aangenaam zijn terwijl je slaapt. En kan een goed geventileerde slaapkamer de nachtrust juist ondersteunen, wat bijdraagt aan een gunstige invloed heeft op de slaapfunctie.

4. Verminder cafeïne en alcohol
Het mijden van cafeïne-houdende dranken zoals koffie, thee en cola in de namiddag en avond heeft een gunstige invloed op de nachtrust. Alcohol bevordert het inslapen, maar heeft gedurende de nacht geen gunstige invloed op de slaap.

5. Houd de geest helder
Stress en piekeren maken het lastig om in slaap te vallen. Om piekeren te verminderen en hiermee de geest helder te houden, kan je voor het slapen een korte meditatie inplannen.

6. TV, mobiel en tablet uit de slaapkamer
Beeldschermen in de slaapkamer bevorderen je nachtrust niet. Het weghalen van TV, mobiele telefoon en tablets heeft een gunstige invloed op je slaap.

7. Gebruik een etherische olie of massageolie 

•    Etherische olie Lavande is een voorbeeld van een etherische olie met lavendelgeur die van nature rustgevende eigenschappen heeft.

•    Een lichaamsmassage voor het slapen gaan, bijvoorbeeld met onze Vata massage olie, kan helpen met tot rust te komen.

Wat helpt jou om beter te slapen?

Deel het als tip onder deze post!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.