Stress volgens ayurveda: zo verschilt het per dosha

Hoe reageer jij op stress?

Iedereen zit wel eens in een stressvolle periode. Hoe je daarop reageert, is voor een deel afhankelijk van je ayurveda type, oftewel je dosha. Een vata, pitta of kapha type reageert ieder weer anders op stress. Ook de klachten die je ervaart, zowel fysiek als mentaal, kunnen verschillen. Pranayur vertelt waar elk type last van krijgt, en geeft tips om met stress om te gaan.

Kapha type

Het kapha type is over het algemeen het minst gevoelig voor stress. Toch kunnen ze er nog altijd zo nu en dan last van hebben. Dan krijgt het kapha type vooral last van depressieve gevoelens, en zullen ze voornamelijk hun gevoelens weg eten. Hierbij grijpen ze vaak naar vet eten en zoetigheid. Ook zullen ze het moeilijk hebben met uit bed komen. Lichamelijk krijgt het kapha type bij stress vaak last van klachten die ook passen bij een verkoudheid.

Vata type

Het vata type wordt door stress zeer nerveus en angstig. Ze krijgen een groeiend gevoel van onrust. De lichamelijke klachten die ze hierdoor ervaren, hebben vooral te maken met het maagdarmstelsel. Ze krijgen last van gasvorming, een opgezette buik en obstipatie. Opvallend is dat een vata type ook last ook kan krijgen van koude handen en voeten, en het over het algemeen sneller koud krijgt. Dat komt omdat stress bij een vata type leidt tot verkramping, en een verslechtering van de circulatie. Over het algemeen zijn vata types er erg gevoelig voor.

Pitta type

Een pitta type is vaak erg goed bestand tegen stress. Er is heel wat voor nodig om een pitta type uit balans te brengen. Gebeurt dat wel, dan kan het pitta type zeer geïrriteerd raken. Overbelasting kan leiden tot boosheid, en in sommige gevallen zelfs agressiviteit. Ook de pitta krijgt last van lichamelijk klachten. Ze krijgen vooral last van brandend maagzuur. In tegenstelling tot het vata type krijgt een pitta het juist heel warm, en gaan ze veel zweten.

Wat doe je tegen stress?

Natuurlijk wil je dan ook weten wat je dan tegen stress kunt doen. Helaas kunnen we hierop geen vast antwoord geven. Het verschilt namelijk van persoon tot persoon. Er zijn wel een aantal vaste punten die je aan kunt pakken om de stress te verminderen. Zo is het verstandig om dagelijks te mediteren en yoga te beoefenen om je innerlijke balans te houden en tot rust te komen. Ook je dieet heeft invloed op hoe je stress ervaart. In de webshop van Pranayur vind je alles wat je nodig hebt om de balans in je lichaam weer te herstellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *