10 x Waar is yoga goed voor!

Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord dat het gezond is, maar waar is yoga goed voor dan? In deze blog lichten we tien voordelen voor je uit. We zijn benieuwd welk voordeel je het meeste aanspreekt.

Liever eerst wat achtergrondinformatie lezen; lees dan onze eerdere blog over yoga >>

Waar is yoga goed voor? Lees na de afbeelding verder voor de voordelen!

1. Bewegen is goed voor je

Laten we met een open deur in huis vallen: bewegen is goed voor je. En het maakt niet uit welk soort je kiest, want bij elke yogavorm beweeg en train je je lijf. Het is wel afhankelijk van het soort yoga dat je doet, of je snel en energiek beweegt of juist rustig en gecontroleerd.

2. Yoga is goed voor jou, jou, en ook voor jou!

Iedereen kan het doen; er is voor ieder wat wils. Wil je rust en naar binnen keren; kies dan voor Yin-yoga. Liever een pittige workout; ga dan voor Ashtanga yoga. Ergens last van? Met restorative yoga kan ook jij de mat op.

Eén van de bekendste yogahoudingen is de Neerkijkende hond.

Omdat er zoveel keuze is, is er voor ieder lijf wel een soort yoga. Door de keuzehoeveelheid kan kiezen echter ook lastig zijn. Kijk daarom gewoon eens bij een yogaschool die je aanspreekt en doe een les mee. Bevalt het niet? Dan probeer je een andere, tot je jouw favoriet hebt gevonden.

Alvast wat houdingen oefenen? Op yogisan.nl vind je instructievideo’s om thuis te oefenen >>

3. All you need is… jezelf

Natuurlijk kun je je helemaal suf winkelen aan yoga benodigdheden, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf nodig. En misschien een beetje ruimte om de oefeningen uit te kunnen voeren. Je kunt het dus (bijna) overal doen, wanneer je voelt dat je een shot yoga kunt gebruiken.

Dus ben je toe aan een energie-boost of flinke portie gronding; pak je rust in de kindhouding of doe een zonnegroet en je kunt er weer even tegenaan!

Liever wat meer luxe? Met deze yogamat van zuiver merino wol voelt je practice extra fijn >>

4. Het doet je goed in bed

Wanneer je aan yoga doet, leer je om beter met prikkels om te gaan, waardoor je je over het algemeen rustiger en kalmer gaat voelen. En dit bevordert ook nog eens een natuurlijke gezonde slaap, waardoor je ’s ochtends lekker uitgerust wakker wordt.

Maar ook die andere – iets actievere – bedactiviteit heeft er baat bij om regelmatig om de mat te staan. En dat komt door punt 5 (en 6).

5. Yoga maakt je lichaam fit en flexibel

Sommige houdingen lijken misschien heel makkelijk, maar meestal is het een kwestie van schijn bedriegt. Yogahoudingen zijn hard werken voor je lichaam; het helpt je dan ook om fit en flexibel te worden en/of blijven.

Dus terugkomend op het vorige punt: door yoga kom je uit je hoofd en in je lenigere en sterkere lichaam. Daardoor kun je je beter focussen op de vrijpartij waar je in bent beland. En kun je wellicht eens een andere houding uitproberen voor de variatie. Zonder ondertussen met de boodschappen voor morgen bezig te zijn.

De lijkhouding is een typische ‘moeilijker dan het lijkt’ oefening. Want kun jij een kwartier lang in deze houding liggen zonder na te denken?

6. Yoga geeft je meer zelfvertrouwen

Yoga doe je voor jezelf en niet om jezelf te vergelijken met een ander. Lukt een houding niet zoals jij dat zou willen? Geeft niks! Het gaat er niet om dat je meteen alle standjes kunt. Waar het wel om gaat is dat je leert om naar je lichaam luisteren en accepteren wat is. Want ook ongemakken horen bij het leven en die zul je op de mat ongetwijfeld tegenkomen.

7. Het is goed voor een gezonde spijsvertering

Als je je afvraagt waar is yoga goed voor, zul je vast niet meteen aan je spijsvertering denken. Maar toch helpt yoga de spijsvertering!

Dit komt doordat je in de verschillende houdingen je organen van binnenuit masseert, maar ook doordat je met yoga rust in je systeem brengt. Bij onrust en stress staat je lichaam namelijk in de overlevingsstand, waardoor het vuurtje in je buik op een lager pitje komt te staan. Als de rust vervolgens is wedergekeerd kan het zich weer focussen op het verteren van je eten – en alle andere indrukken.

8. Yoga haalt het beste in je (weer) naar boven

Door eventuele blokkades of spanningen in je lichaam, kun je je net niet helemaal jezelf voelen. Op de mat breek je de blokkades langzaamaan af en kunnen spanningen weer wegvloeien. Hierdoor gaat je levensenergie stromen en krijg je weer/extra zin in het leven!

9. Yoga werkt reinigend en helend

In het verlengde van punt 7 en 8 kun je zeggen dat yoga reinigend en helend werkt. Doordat je met aandacht naar je lichaam en eventuele blokkades leert kijken, kom je soms ook onverwerkte dingen uit het verleden tegen. Deze kunnen loskomen en mogen alsnog verwerkt worden. Gelukkig helpt je gestimuleerde spijsvertering je hier een handje bij en kun je je oude zeer letterlijk en figuurlijk verteren, waardoor het geen grip meer op je heeft.

Ayurvastram yogamat, bewerkt met ayurvedische kruiden.

Met Ayurvastram yoga artikelen ervaar je nog meer heilzame effecten door de toegevoegde medicinale kruiden >>

10. Yoga is een goede basis voor een gezond leven

Een belangrijk speerpunt van yoga is focus. Door regelmatig je yogamomentje te pakken, zul je merken dat je ook naast de mat gezondere keuzes gaat maken. Je bent minder afgeleid door onhelpende gedachtes en andere ongezonde afleiding, waardoor je écht voor je gezondheid kunt gaan.

Waar is yoga goed voor in jouw leven?

Uiteindelijk kunnen we nog wel uuuuren doorgaan over de voordelen van yoga, maar we zijn nu ook erg benieuwd wat jouw ervaring is: Waar is yoga goed voor (geweest) in jouw leven? Herken je bovenstaande punten of heb je hele andere positieve effecten opgemerkt? Deel het met ons in een reactie onder deze post!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *