De winter – het beste seizoen om jezelf een health-boost te geven!

Met al die snotneuzen om je heen zou je bijna denken dat je immuunsysteem in de winter zwak is. Maar niets is minder waar! In de winter brandt je vuurtje juist extra goed, waardoor dit seizoen erg geschikt is om je weefsels te voeden. Echter, omdat we tijdens de feestdagen vaak íets teveel eten, verzwakken we juist onze spijsvertering en kunnen we daar niet optimaal van profiteren.

Winter en ons spijsverteringsvuur

Wanneer het buiten kouder wordt, sluiten onze poriën zich af en wordt Agni (spijsverteringsvuur) sterker. Dit verklaart waarom we in de winter meer trek hebben en zin krijgen in stamppot met worst.

winter en het spijsverteringsvuur

Toch is het ook in de winter verstandig vaker te kiezen voor voedende en makkelijker verteerbare voeding, zoals groente, fruit, volkoren granen, linzen, bonen en ghee. Zo geef je je spijsvertering de kans om de voedingsstoffen optimaal te verteren en om te zetten naar voeding voor je weefsels.
Bovendien worden ook Ayurvedische kruiden en voedingssupplementen beter door je lichaam opgenomen wanneer je spijsverteringsvuur geen afvalstoffen hoeft te verbranden.

Bewerkte voeding, eten uit blik, restjes van de vorige dag, ingevroren voeding en kant-en-klaar maaltijden kun je beter laten staan. Dit kost je spijsvertering namelijk meer moeite om te verteren, waardoor er eerder afvalstoffen ontstaan en waardoor je je lichaamsweefsels minder goed kunt voeden.

Winter en de dosha´s

In de winter zijn er twee dosha´s verhoogd. Vata begint al in de herfst toe te nemen en als het in de winter echt koud en vochtig wordt, verhoogt Vata nog verder. Bovendien neemt dan ook Kapha met zijn koude en vochtige kwaliteiten toe. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de Vata-dosha én met de Kapha-dosha. Zo voorkom je dat je uit balans raakt.

winter en de dosha's

Houd Kapha in balans

Volg een Kapha-verlagend dieet

Kies vooral voor de smaken wrang, bitter en scherp. Houd hierbij wel rekening met je constitutie en eventuele andere Dosha-onbalans. Is je Vata uit balans, pas dan juist op met deze smaken. En bij een teveel aan Pitta kun je beter oppassen met te scherp eten. Wil je weten wat jij het beste kunt eten? Maak een afspraak met een Ayurveda therapeut bij jou in de buurt.

Stel je middagdutje uit

In de winter kun je overdag beter niet slapen. Dit verhoogt Kapha namelijk nog meer en verlaagt Agni (spijsverteringsvuur).

Beweeg!

Het is heerlijk om met het koudere winterweer binnen voor de verwarming te zitten, maar dit verhoogt Kapha. Ga daarom regelmatig naar buiten voor een wandeling. Kleed je wel warm aan.

Omring je met stimulerende geuren

Om een teveel aan Kapha te compenseren kun je gebruik maken van stimulerende geuren, door bijvoorbeeld een aromaverdamper met etherische oliën. Voorbeelden van stimulerende geuren zijn eucalyptus, gember, kampfer en ylang ylang. Houd ook hier weer rekening met je constitutie en eventuele onbalans. Teveel stimulatie verhoogt Pitta weer…

Doe Pranayama

Er zijn meerdere pranayama’s, bijvoorbeeld onderstaande. Deze ademhalingsoefening helpt je geest rustig te maken en reinigt je lichaam.

Tips voor een verzorgde huid in de winter

In de winter droogt onze huid sneller uit. Huidverzorging is in de winter dus extra belangrijk. In een eerdere blog lees je meer over huidverzorging in de winter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *