Zo maak je een succes van je goede voornemens

Het nieuwe jaar is van start en dat betekent dat we weer starten met een schone lei! Het is daarom een mooie tijd om na te denken over wat je graag wil bereiken en hoe je daarvoor staat. Rond een jaarwisseling gaan we vaak vanzelf nadenken over ons leven, onze doelen en dromen. We reflecteren op het jaar dat ten einde is gekomen en we kijken vooruit naar het jaar dat komen gaat. 

Wat kun je dit jaar beter doen dan vorig jaar? En, ook erg belangrijk, wat ging er vorig jaar allemaal goed? Welke gewoonten wil je dit jaar aanleren? Wat kunnen we dit jaar doen voor onze gezondheid en ons welzijn? En, behalve de vraag ‘wat zijn jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar?’ kun je ook stilstaan bij de vraag ‘wat laat jij allemaal achter in het oude jaar?’

Inspiratie voor nieuwe gezondheidsdoelen

Onze gezondheid is ons grootste goed. Het is dan ook niet verrassend dat verreweg de meeste voornemens te maken hebben met de gezondheid. Weet je niet waar te beginnen? Wij geven een aantal ideeën.

  • Zorg voor voldoende slaap en een goed slaapritme. Dit kun je doen door dagelijks op hetzelfde tijdstip op te staan en op hetzelfde tijdstip te gaan slapen.
  • Een dagelijkse ‘abhyanga’ is een mooie nieuwe gewoonte om aan te leren. Smeer je lichaam dagelijks in met warme sesamolie of kruidenolie.
  • Breng meer Ayurveda in jouw eetpatroon. Eet verse groenten en vers fruit. Eet de zwaarste maaltijd in de middag. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke dal-soep?
  • Zorg voor voldoende beweging door de dag heen en blijf niet te lang zitten. Als je veel zittend werkt, stel dan een timer in van maximaal 30 minuten. Wanneer je timer afgaat dan is het tijd voor beweging!
  • Ontspanning in onze maatschappij is absoluut geen overbodige luxe! Plan bewuste ontspanningsmomenten in voor jezelf. Doe iets waarvan je tot rust kan komen en waar je blij van wordt. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke hoofdmassage? Of wegduiken in een goed boek?

Maak een gewoonte van je goede voornemens

Wist je dat maar liefst 80% van alle goede voornemens voor het nieuwe jaar niet wordt behaald? En verreweg de meeste terugval naar oude gewoonten vindt plaats in januari. Om jouw voornemens wel te doen slagen geven wij een aantal tips! Tips om je voornemens vol te houden óf om ze weer op te pakken. Een goed begin is immers het halve werk – en dat geldt ook voor het nieuwe jaar. 

  1. Om te beginnen kies je één van je goede voornemens waar je aan wil werken. Kies bijvoorbeeld het voornemen dat jij het allerbelangrijkst vindt. Als je van je lijstje maar één zou mogen kiezen die je het hele jaar doet, welke zou je dan kiezen? 
  2. Focus jezelf gedurende een week op het aanleren van alleen deze nieuwe gewoonte. Zeven dagen lang doe je iedere dag op hetzelfde tijdstip iets aan je voornemen. 
    Bijvoorbeeld: iedere dag om 7.30 een half uurtje bewegen.
  3. Merk je dat het op dag acht beter gaat? Blijf in ieder geval doorgaan tot je de gewoonte vier weken lang hebt volgehouden. 
  4. Wanneer je het gevoel hebt dat je de nieuwe gewoonte helemaal in je ritme hebt opgenomen kun je een nieuw voornemen toevoegen aan je ritme. Herhaal hiervoor stap 1 tot en met 4 voor iedere nieuwe gewoonte die je jezelf wil aanleren. 

Tips om goede voornemens makkelijker te behalen

  • Ben je van plan om vaker te sporten?  
    Zet de avond van tevoren je sportspullen klaar, rol je yogamatje alvast uit en zet je hardloopschoenen alvast op de deurmat. 
  • Probeer je gezonder te eten?
    Doe geen boodschappen wanneer je trek hebt en beperk het aantal lekkere tussendoortjes dat je koopt tot een minimum. Neem ook eens een kijkje naar de voedingsproducten in de Pranayur webwinkel. 
  • Wil je een muziekinstrument leren bespelen?
    Zet je instrument in het zicht en binnen handbereik, zodat het makkelijker is om te starten.
  • Meer Ayurveda en Yoga in je leven?

    Koop je benodigdheden op Pranayur en ga aan de slag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.