Zomertips: verkoel het teveel aan vuur in jezelf

De zomer is een heerlijk warm seizoen, maar als je geen rekening houdt met de kwaliteiten die bij de zomer passen (heet, scherp en penetrerend), kán het allemaal een beetje té heet worden. Letterlijk en figuurlijk. Met deze zomertips kom jij koel dit vurige seizoen door!

zomer

De zomer: een vurig seizoen

Doordat de aarde om ons heen opwarmt, neemt ook Pitta Dosha in ons lichaam toe: de zomerse eigenschappen heet, scherp en penetrerend komen bij iedereen wat meer aan de oppervlakte. Dat is op zich geen probleem, tenzij er een teveel ontstaat. We spreken dan van een Pitta-onbalans. Een onbalans in Pitta Dosha uit zich bijvoorbeeld in fysieke aandoeningen zoals huiduitslag, diarree en zuurbranden, maar ook in psychische uitingen als woede, jaloezie en ergernis. Het is dan ook niet gek dat we in de zomer sneller ruzie maken. We zijn allemaal wat lichter ontvlambaar en kunnen dus wel wat verkoelende zomertips gebruiken.

Het heetst van de dag: hoe blijf je koel?

Zoals Pitta toeneemt in de zomer, verhoogt deze Dosha het hele jaar door (extra) tussen tien uur en twee uur, overdag en ’s nachts. Op deze twee momenten van de dag heeft iedereen dus van nature iets meer (last van) Pitta-energie.

Wat je met deze informatie kunt doen? Doordat gelijken elkaar versterken, is het raadzaam om ‘hete’, intense dingen te vermijden tussen tien en twee uur, vooral in de zomer. Stel belangrijke discussies uit tot halverwege de middag en neem cruciale beslissingen liever in de ochtend, wanneer het nog lekker koel is. Ook inspannende activiteiten zoals sporten of in de tuin werken, kun je het beste aan het begin van de dag doen.
Zorg er verder voor dat je ’s avonds op tijd begint met relaxen. Vanaf een uur of tien beginnen je hersenen weer actief te worden. Wanneer je op dat moment nog actief bent, maak je het jezelf lastiger om weer tot rust te komen en in slaap te vallen.

zomertips

Zomertips voor een vurige zomer

1. Houd het koel!

Als je met één iets rekening wilt houden, zorg dan voor verkoeling. Gooi binnen de ramen tegen elkaar open of zet een ventilator op je snufferd, zoek buiten de schaduw op, neem een verfrissende duik of een koele douche en smeer voor het slapengaan een beetje kokosolie op je slapen en onder je voetzolen.

2. Bescherm jezelf tegen de zon

Wanneer je overdag naar buiten gaat, draag dan altijd een zonnebril en iets op je hoofd. Maar pas op met gekleurde glazen! Gele en rode brillenglazen verhogen Pitta Dosha, en die wil je juist temperen. Blauwe en paarse glazen trekken de ultraviolette stralen van de zon aan, die de weefsels van je ogen kunnen beschadigen. Het beste kun je kiezen voor bruin getinte glazen.

Smeer je huid verder natuurlijk altijd in met een goede zonnebescherming.

3. Kies voor cool kleurende kleren en ruikende geuren

Lap de huidige kleurentrends aan je laars en maak je eigen fashion statement met milde kleuren zoals wit, blauw, groen en paars. Draag op warme dagen zoveel mogelijk katoenen en zijden kleren.

Ook geuren kunnen een verkoelend effect hebben. Kies voor parfum met geuren als jasmijnbloesem, roos, sandelhout en/of lavendel. Of laat je omgeving heerlijk ruiken met een etherische olie(verdamper).

verkoelende geuren

4. Adem!

Begin je dag met Pranayama (ademhalingsoefeningen). Ook op momenten dat het allemaal een beetje te warm onder je voeten wordt, helpt het om even te gaan zitten en oefeningen te doen met je ademhaling.

Goede oefeningen om Pitta te verlagen zijn

  • Sheetali Pranayama
    Je maakt een rolletje van je tong, steekt deze naar buiten en ademt via het tongrolletje (koel aanvoelende) lucht in. Adem normaal uit. Herhaal dit enkele keren, tot je voelt dat je wat begint af te koelen.
  • De Leeuw ademhaling
    Bekijk hieronder vanaf minuut 5:35:
  • De zoemende bij
    Met de zoemende bij, maak je het geluid van (je raad het al!) een zoemende bij. Doordat je met je duimen je oren dichtduwt en met wijs-, middel- en ringvinger je voorhoofd en derde oog vasthoudt, geef je je hersenen een ontspannende massage. Heerlijk voor Pitta-types die veel in hun hoofd zitten.

5. Eet verkoelend

In de zomer kun je het beste kiezen voor de smaken zoet, bitter en wrang (samentrekkend), omdat deze Pitta-verlagend werken. De smaken zuur, zout en scherp kun je het beste vermijden, want deze verhogen Pitta Dosha juist. Goede groenten voor in de zomer zijn bijvoorbeeld zoete aardappel, asperges, broccoli en komkommer. Wat ook handig is, is het toevoegen van verkoelende kruiden. De Pitta Balans kruidenmix bevat een mix hiervan en is direct klaar voor gebruik.

Denk bij verkoelend niet direct aan salades en rauw eten. Hierin zit namelijk veel lucht en rauwe voeding is lastiger te verteren. Wanneer je in de zomer heel veel rauw eet, zul je in de herfst extra last krijgen van een Vata Dosha die uit balans is geraakt.

Sla ook geen maaltijden over in de zomer. Het is logisch dat je minder trek hebt, doordat Agni (je spijsverteringsvuur) minder hard brandt. Kies daarom voor een licht verteerbare maaltijd.

6. Drink minder

Het is wellicht je minst favoriete zomertip, maar het is écht verstandig om in de zomer, vooral op warme dagen, geen alcohol te drinken. Alcohol werkt verhittend, waardoor Pitta Dosha nóg meer toeneemt. Kun je echt niet zonder, drink dan minder en kies voor bier in plaats van (rode) wijn. Bier is ‘beter’ omdat het bitter is, rode wijn is nog verhittender.

7. Drink meer

Klinkt tegenstrijdig hè? Maar het gaat hier natuurlijk om WATER! Drink op warme dagen meer water! En dan niet het met ijsklontjes verkoelde water, maar gewoon op kamertemperatuur, of in de vorm van thee. Gek genoeg kunnen bepaalde kruidentheeën juist verkoelend werken. Meng bijvoorbeeld een deel komijn-, koriander- en venkelzaadjes in de vijzel en zet hier thee van. Of ga voor een kant-en-klare Pitta-verlagende kruidenthee.

zomertips verkoeling

 

Jouw favoriete zomertips

Wat zijn jouw favoriete zomertips? Deel ze met ons in de comments!

Eén reactie

  1. Pingback:Een mooie huid in de zomer: voorkom huiduitslag met Ayurveda!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *